Thursday 31 March 2011

marilahh ubah kalah jadi menang .

aku minat sangat tengok american idol , korang perasan tak ? orang yang tak jadi pemenang utama lebih popular dari pemenang utama . bukan american idol je, banyak jugak kat program lain , sume same nasib . di mana yang tak jadi johan dalam pape program lebih popular dari yang jadi johan , kenape erk ?


keadaan kalah menjadi menang ni dah biase dalam kejayaan , selalu kita dengar kisah kegagalan yang bertukar jadi kejayaan , sama ada dalam hidup , meniaga and kewangan .


kalah tak bermakna kita gagal dan berakhirnya sesuatu perjalanan , so rilekk and cool . 'chill bro' , anggap kekalahan ni hanylah langkah pertama . dan mungkin banyak lagi kekalahan yang akan datang .kalau nak tau , (fakta) semua kejayaan datang daripada kegagalan . banyak kisah kegagalan daripada kejayaan . 


segalanya datang berpasangan , ada laki ada wanita . ada siang ada jugak malam . so , adat pertandingan laa , kalau ada yang menang mesti ade yang kalah . manusi amelakukan pada dasarnya bermotivkan due perkare iaitu , kebahagiaan dan mengelakkan kesengsaraan . itulah moti yang kita lakukan dalam pertandingan hidup .


mendapat kebahagiaan sering kali kaitkan kemenangan , dan idak mahu kalah dikaitkan dengan mengelak kesengsaraan . apa yang kita lakukan akan memberi keputusan dalam hidup kita . kalau kita lakukan perkara yang same je , keputusan hidup kita adalah sama . kalau nak merubah keputusan hiup kita , kita mesti ubah ape yang kita lakukan dan unuk mengubah apa yang kita lakukan , kita perlu mengubah mindset kita . 


kalau nk tau , mindet seorang pemenang ialah selalu berpikir positif . selalu tengok kekuatan diri untuk mencapai kejayaan . dan mindse seorang pengalah adalah disebaliknya . tapi tak semestinya mindset orang yang gagal tidak bertukar menjadi mindset kejayaan . apa yang kena lakukan ialah motivasi . mereka yang berjaya juga adakalanya merasa ragu ragu dengan kebolehan sendiri . 


*lepas ni lihat kekalahan sebagai peluang untuk mencapai kemengan yang    sangat hebat !


*dan pungung aku sakit ! damn !

No comments:

Post a Comment